måndag 20 februari 2012

Rom

Jag har också en annan dröm och det är att få resa till Rom en gång. Det är väl inte en ouppnåelig dröm för det är väl bara att sätta sig på planet och dra iväg. Det som har hindrat mig många gånger är att man ju inte har råd med så många resor och för det mesta vill man då åka till en strand på semestern. Det kan vara lite jobbigt att gå i en storstad i Italien på sommaren, men det finns så enormt mycket att se där så jag måste nog planera in en sån resa också. Det finns några riktiga sevärdheter som man inte får missa att se i Rom och de allra största är Peterskyrkan, Sixtinska kapellet, Spanska trappan och Fontana di Trevi. Alla som har varit där har garanterat besökt dessa stora turistmål. Jag längtar tills jag får se la Pieta på riktigt. Jag har sett den fantastiska statyn av Michelangelo på bild och det är nog den vackraste skulptur man kan tänka sig. Den hittar man i Peterskyrkan och det kommer att bli det första på min lista över saker att se i Rom. Michelangelo är den stora konstnären i Rom och det är också han som målat taket i Sixtinska kapellet. Dit skall jag också även om jag hört att man kanske måste köa en hel dag för att komma in. Det spelar ingen roll för om jag åker till Rom så skall jag absolut ta mig tid att gå in i kapellet. Då får jag väl spendera en dag i kö i Rom. Fontana di Trevi är en fontän som blev riktigt känd då Anita Ekberg badade i den i en film och jag har alltid drömt om att få doppa tårna i den jag också. Jag kan tänka mig att det inte är populärt att bada i fontänen så jag måste nog smyga med det. Vi får se om jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.